Trekhaak van GDW ja of Nee.

Suzuki Nederland heeft helaas problemen met de levering van trekhaken.
Het verhaal is als volgt:
Suzuki Nederland (BV Nimag) is in heel veel afhankelijk van Suzuki Duitsland. Dit komt omdat Suzuki Duitsland een veel grotere afname heeft van auto’s dan Nederland, en zij dus een hele hoop bepalen vwb accessoires en extra’s.
De trekhaak dus ook. De eerste trekhaak voor de ignis is in Japan afgekeurd omdat hij de krachten niet goed zou verdelen over de lichtgewicht carrosserie van de Ignis. vandaar dus ook dat t allemaal langer duurt dan normaal.
De inmiddels goedgekeurde Duitse trekhaken zijn nu dus aangekomen bij Suzuki Nederland. Maar het probleem met deze trekhaken is dat ze wel in Duitsland zijn goedgekeurd door de TUV om een fietsendrager te dragen, maar in Nederland niet door de RDW. (het kan natuurlijk wel).
Onze Nederlandse trekhaken maker Brink is nu dus in een afrondende fase om een fietsendrager gekeurd exemplaar te ontwikkelen.
Nu hebben we ook nog het geval van de Vlaamse GDW trekhaken. Deze trekhaak voor de Ignis is ook niet goedgekeurd door Suzuki omdat de bevestigingspunten bijna overeenkomen met die van de afgekeurde trekhaken.
Het probleem is dus dat Suzuki dan geen garantie meer kan geven op de carrosserie.
Het wordt dus sterk afgeraden om de GDW trekhaken op een nieuwe Suzuki Ignis te laten monteren.
Wat er moet gebeuren met GDW trekhaken die al geleverd zijn aan diverse klanten dat is nu de vraag.
Dit verhaal krijgt nog een juridisch staartje.

Inmiddels zijn de Brink trekhaken leverbaar.